PrintFrendly

2014. május 20., kedd

Fahéjas koronakalács

Több napja nem jelentkeztem új bejegyzéssel. Ennek az az oka, hogy a sok eső miatt felhalmozódtak a kerti teendők és kevesebb időm maradt a receptírásra. No-de készítettem kalácsot, mert már olyan régen sütöttem és nagyon szerettem volna. Ez a forma jutott épp eszembe, a fahéj pedig nagy szerelem. Akinek kedvence a fahéjas kürtös kalács, az ezt is biztosan kedvelni fogja. Imádom a tetején a ropogós fahéjas cukrot, amihez puha, foszlós bélzet párosul. A gyerekek még megtoldották egy fincsi kis házi sárgabaracklekvárral, nekem maradt a hideg tej :-) 


Hozzávalók:

Tésztához:
*50 dkg liszt
*0,5 kk só
*2,5 dl tej
*2,5 dkg élesztő
*3 ek cukor
*1 tasak vaníliás cukor
*5 dkg margarin
*1 egész tojás
Tetejére:
*1 kisebb tojás
*2 ek cukor
*1 tk őrölt fahéj

Az élesztőt a meleg, de nem forró tejbe morzsoljuk és megszórjuk 1 evőkanál cukorral. Hagyjuk felfutni.
A lisztet egy tálba szitáljuk, hozzáadjuk a sót, betakarjuk kevéske liszttel, hogy ne érintkezzen közvetlenül az élesztővel.
Hozzáadjuk a felfutott élesztőt, a maradék cukrot, a vaníliás cukrot, a margarint, a tojást és alaposan kidagasztjuk.
Meleg helyen, letakarva kb. 1 óra alatt a duplájára kelesztjük.
A megkelt tésztát 3 egyenlő részre osztjuk és egyenként hüvelykujjnyi vastag, kb. 80 cm hosszú rudakká sodorjuk.
A három rúd egyik végét összecsípjük, majd összecsavarjuk egymáson, amit a következő módon végezhetünk a legegyszerűbben.  Mindig a bal oldali tésztaszálat átemeljük jobbra a másik két szálon, addig folytatva, míg a szálak végéhez nem érünk.
A három szál végét ismét összecsípjük. Egy éles késsel kb. 3 cm hosszan mindkét végről levágunk egy-egy darab tésztát, de nem a szálra merőlegesen, hanem a száliránnyal megegyezően (sajnos erről elfelejtettem képet készíteni) és a két véget összeillesztjük, kicsit összenyomjuk, így nem fog látszani az koronában az illesztés.
A két vég levágásából maradt tésztát összedolgozzuk és kisujjnyi vastag rúddá sodorjuk.
A koronát egy sütőpapírral bélelt nagyobb tepsibe átemeljük, majd a vékony tésztarúddal a korona alját körbezárjuk.
Letakarva hagyjuk kb. 30 percet kelni, míg a sütő bemelegszik.
A cukrot a fahéjjal összekeverjük, a tojást kicsit felverjük.
A megkelt tésztát lekenjük a tojással és megszórjuk a fahéjas cukorral.
180 fokon alul-felülsütéssel 25 perc alatt megsütjük és rácson hagyjuk kihűlni.

4 megjegyzés:

  1. Csodás ez a kalács! Imádom én is a fahéjas sütiket. Egyszer kipróbálom nagyon szép ahogy olvastam a fonási technikát kicsit elgondolkodtam de talán boldogulok vele!:)

    VálaszTörlés